loading...
شیمی پیام نور
آخرین ارسال های انجمن
الهام سادات قرشی بازدید : 1650 جمعه 31 شهریور 1391 نظرات (9)

 

هنگامي كه بين دو سر مثبت و منفي يك باتري اتصال برقرار مي شود ، جريان الكتريكي ايجاد مي شود . در اين هنگام با جريان الكترون ها يك واكنش شيميايي آغاز مي شود .

كاهش دماي باتري از سرعت انجام اين واكنش شيميايي مي كاهد و در نتيجه جريان الكتريكي كمتري نسبت به دماهاي بالاتر ايجاد مي شود .

رفته رفته براي يك باتري زماني فرا مي رسد كه ديگر نمي تواند جريان الكتريكي مورد نياز را فراهم كند . در اين حال اگر باتري گرم شود ، باز هم مي تواند جريان طبيعي ايجاد كند . يكي از روش هاي برطرف كردن اين مشكل ، ساختن باتري هايي است كه پيش از استفاده ، گرم مي شوند . گرم كردن باتري ها (پيش گرمايش) ، پديده اي نادر و غير عادي نيست . اگر از يك باتري براي تأمين جريان مورد نياز يك كويل گرم كننده در همان باتري استفاده شود ، مي توان يك باتري هميشه گرم به دست آورد . اگر چه گرم كردن باتري ها پيش از گرم كردن منطقي به نظر مي رسد ، اما منحني تخليه براي بيشتر باتري ها ، بيش از دما به طراحي و شيمي باتري بستگي دارد . يعني اگر شدت جريان مصرفي يك دستگاه نسبت به توان كل باتري كم باشد ، مي توان اثر دما را ناديده گرفت .                                                                                            

از سوي ديگر ، اگر از يك باتري استفاده نشود نيز در اثر نشت مواد به بيرون آن ، باتري به تدريج بار خود را از دست مي دهد . اين واكنش نيز وابسته به دما است ، به طوري كه اگر باتري ها در دماي پايين نگهداري شوند ، با سرعت كمتري بار خود را از دست مي دهند . براي نمونه ، باتري هاي قابل شارژ معمولي ، در دماي اتاق ، خود به خود پس از دو هفته تخليه مي شوند . در حالي كه در يخچال ، دست كميك ماه طول مي كشد تا بار خود را از دست بدهند.

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط علي رضا حبيبي در تاریخ 1391/07/25 و 22:33 دقیقه ارسال شده است

آقاي طاهر زاده، كاهش دما باعث پايين آمدن فعاليت يوني مي شود.كاهش دما سرعت جابجايي يون ها را كم مي كند و اين همان كاهش فعاليت هاست.در الكتروشيمي تعداد تماس هاي يون ها با الكترود بسيار با اهميت هست كه كاهش دما باعث كند شدن يون ها و در ادامه پايين آمدن تعداد تماس ها با سطح الكترود و همچينين باعث ضعف در انتقال بار توسط يون ها مي شود.
متوجه شدي ؟؟؟
پاسخ : سید حسین طاهرزاده:آره طبق توضیحات شفاهیتون کاملا متوجه شدم
موضوع جالبیه ازش خوشم اومد
مرسی...

این نظر توسط علي رضا حبيبي در تاریخ 1391/07/20 و 9:52 دقیقه ارسال شده است

سلام به همه
راستش اول كار ميخاستم نظر بزارم ولي ديدم شرايط مهيا نيست
الان مباحث اين پست رو دوستان جابه جا متوجه شدن و نتونستن سوالات و و يا انتقادات به جايي بكنن.
در مورد باتري هايي با آناليت جامد مثل همين باتري هاي قلمي خودمون اثر دما خيلي كمتر مشهوده چون با بالا بردن سطح تماس الكترود ها تونستن يه جورايي دما رو حذف كنن و آمپراژ مناسب رو بگيرن
در باتري هاي اسيد سربي كه براي ماشين ها استفاده ميشه دما اثرات بيشتري روي باتري ميزاره به گونه اي كه با افزايش فعاليت يون ها و سطح تماس بالايي كه وجود داره باعث ميشه اسيديته باتري كاهش پيداكنه ، ديواره متخلخل خاصيت تخلخل رو از دست بده و باتري عمر كمتري داشته باشه.
اين نكته دونستنش ضروريه كه دينام ماشين هم كه عمل شارژ رو انجام ميده به ما كمك ميكنه كه عمر باتري افزايش پيدا كنه.
حالا اگز هوا سرد باشه فعاليت يوني كاهش پيدا ميكنه و به ظاهر باتري دشارژ ميشه.درواقع باتري عملا دشارژ نميشه بلكه اين دشارژ شدن ظاهري هست.با افزايش دما دوباره باتري به حالت اول برميگرده.
ببخشيد طولاني شد.
پاسخ : سید حسین طاهرزاده: اگه هوا سرد باشه فعالیت یونی کاهش میابد!!!!!!!
ببخشید اینو بیشتر توضیح میدید؟؟

این نظر توسط ghorashi در تاریخ 1391/07/17 و 18:24 دقیقه ارسال شده است

باسلام
منم موافقم كسي ك خودش از علم بيزاره ميخاد مانع پيشرفت علم بقيه بشه.
شما خيالتون راحت اگه به اين ميگن دعوا انشاء الله هميشه باشه تا عده اي بگن دعوا و عده اي به پيشرفت علمي برسند.
ماكه اسمشو دعوا نميزاريمشکلک
ممنونم ازهمه خوانندگان محترم سايتمون

این نظر توسط یکی از طرف های اختلاف در تاریخ 1391/07/17 و 16:03 دقیقه ارسال شده است

خدمت خانم یا آقای 4 نقطه!!! عرض کنم شما نگران اختلاف ما نباش ، خیالتون جمع باشه اختلاف ما به جنگ جهانی سوم منتهی نخواهد شد، پس نترسید و آسوده خاطر بخوابید.
پاسخ : mr.arbabi ishon mr.taherzade hastan شکلک
پاسخ : سید حسین طاهرزاده:به خدا من نبودم چرا تهمت میزنی؟؟؟

این نظر توسط .... در تاریخ 1391/07/16 و 19:15 دقیقه ارسال شده است

بچه ها خیلی مغزتون رو درگیر این مسائل پیش پا افتاده نکنید. اختلاف نظر بین علما زیاده. بهترین راه درج منبع خبره که دعواها بین علما شیمی حل بشه

این نظر توسط سید حسین طاهرزاده در تاریخ 1391/07/16 و 17:10 دقیقه ارسال شده است

باتري هاي قابل شارژ معمولي ، در دماي اتاق ، خود به خود پس از دو هفته تخليه مي شوند . در حالي كه در يخچال ، دست كميك ماه طول مي كشد تا بار خود را از دست بدهند.شکلکشکلکشکلکشکلکشکلک

ببخشید خانم قریشی ولی من همین باتری معمولی ها رو بعد از یک سال نگه داری توی دمای اتاق استفاده کردم و کار کرد
الان من گیج شدم دیگه غضیه چیه؟؟؟!!!
پاسخ : سلام
اين مطلب هم بر ميگرده به استفاده كردن يا عدم استفاده از باتري و دقيقا با گفته متن صدق مي كنه
پاسخ : سید حسین طاهرزاده:سلام
مرسی
ولی من بازم نفهمیدم چرا اگه بی استفاده بمونه تخلیه نمیشه؟؟
به هر حال داخل باتری اگه واکنشی بخواد انجام بشه انجام خواهد شد بار اول یا دوم نباید تاثیری داشته باشه!!!!

این نظر توسط امیرمنصور اربابی در تاریخ 1391/07/16 و 4:36 دقیقه ارسال شده است

البته من نمیدانم مقصود نویسنده محترم باطری ماشین است یا نه، ولی درهوای سرد به علل زیر فشار بیشتری به باطری ماشین وارد می شود :
- در سرما ویسکوزیته روغن موتورماشین ( که برخی قطعات متحرک موتور در داخل آن میباشد ) بیشتر شده یا به قول خودمانی روغن سفت تر می شود و نیروی بیشتری برای به گردش در آوردن قطعات متحرک نیاز است بهمین خاطر توصیه شده در روزهای سرد قبل از استارت زدن، کلاچ را تا انتها پایین نگهداشته بعد استارت بزنید تا لااقل گیربکس درگیر نباشد.اگرچه امروزه روغن هایی به نام روغن اتوماتیک ساخته شده که دارای ویسکوزیته متغیر هستد بطوریکه در زمستان دارای ویسکوزیته کمتری هستند.
- از آنجا که سوخت باید با هوا به یک نسبت مشخص ترکیب شود ، هرچه هوا سردتر باشد عمل احتراق کندتر انجام میگیرد و باید استارت بیشتری به ماشین زد که این هم یکی از علل خرابی باطری ذر هوای سرد است.
و چند علت دیگر ...........................

در پایان امیدوارم خانم قرشی که نویسنده بسیار فعال سایت هستند به خاطر این کنجکاوی ها بر من خرده نگیرند، چون خودم خیلی دوست دارم مطالبی که مینویسم مورد نقد قرار بگیره .
پاسخ : سلام ببخشيد دير جواب دادم نه خواهش ميكنم ممنونم از شما وهمه دوستان ك به سايت علمي خودشون سر ميزنن ومطالب رو عميق بررسي مي كنند.
همينطور كه در اين پست گفته شده باتري ها در صورتي ك استفاده بشوند دماي آنها هرچي بالاتر باشه كاركرد باتري بيشتر وطول عمرش بيشتر ميشه اما در صورتي ك باتري بدون استفاده باقي بماند در دماي پايين بار خودش رو ازدست نميدهد.
اين استنباط من ازين موضوع هستش
حالا اگه بازم دوستان مطالعه داشتند دراين مورد ميتونن در اختيارمون قرار بدن

این نظر توسط kh.z در تاریخ 1391/07/15 و 17:56 دقیقه ارسال شده است

سلام. اقای اربابی فکر کنم این طور باشه که باتری در هوای سرد توان کمتری داره یعنی کارایی خود را از دست میده (بعد از گرم شدن دوباره کارایی مطلوب رو بدست میاره)ودر دمای بالا فرسوده گی آن بالا میره.

این نظر توسط امیرمنصور اربابی در تاریخ 1391/07/13 و 1:24 دقیقه ارسال شده است

با سلام
با تشکر از مطلب زیبای خانم قرشی ، ما که آخر متوجه نشدیم یک باطری در روزهای سرد زودتر تخلیه میشه یا دیرتر؟
از تیتر پست اینطور استنباط میشه که باطری در روزهای سرد زودتر خالی میشه ، ولی در انتهای پست چنین نتیجه گیری می شود که باطری ها در هوای سرد دیرتر بار خود را از دست می دهند.


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وب سایت دانشجویان شیمی دانشگاه پیام نور قم زیر نظر انجمن علمی تخصصی شیمی تاسیس:1386 www.csq.ir@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 461
  • کل نظرات : 1150
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 8533
  • آی پی امروز : 108
  • آی پی دیروز : 340
  • بازدید امروز : 219
  • باردید دیروز : 1,255
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 4,664
  • بازدید ماه : 22,127
  • بازدید سال : 127,887
  • بازدید کلی : 5,459,876